10 корака до ИПАРД III подстицаја

О ИПАРД III ПРОГРАМУ И ПОТЕНЦИЈАЛНИМ КОРИСНИЦИМА

Кроз финансијске инструменте, Европска унија (ЕУ) пружа помоћ земљама које се налазе у процесу приступања ЕУ, како би успешно спровеле реформе ради испуњења услова за приступање. Један од таквих инструмената је Инструмент претприступне помоћи – ИПА, који је доступан Републици Србији. Део тих средстава намењен је области подршке руралном развоју. Стога је Министарство пољопривреде, шумарства и водопривреде (МПШВ), у сарадњи са Европском комисијом (ЕК), припремило ИПАРД III програм, којим је предвиђено да се 377 милиона евра (288 милиона евра је допринос ЕУ) утроши за ове намене. Иако ИПАРД III програм покрива период од 2021. до 2027. године, исплате средстава крајњим корисницима морају бити извршене до краја 2030. године. ЕК је ИПАРД III програм одобрила у марту 2022. године, а усвојен је закључком Владе Републике Србије у децембру 2023. године.

Потенцијалним корисницима ИПАРД подстицаја у оквиру ИПАРД III програма тренутно су на располагању три акредитоване мере: Мера 1Инвестиције у физичку имовину пољопривредних газдинстава, Мера 3Инвестиције у физичку имовину које се тичу прераде и маркетинга пољопривредних производа и производа рибарства и Мера 7Диверзификација пољопривредних газдинстава и развој пословања.

Подршка кроз Меру 1 – Инвестиције у физичку имовину пољопривредних газдинстава, намењена је примарним пољопривредним произвођачима са циљем повећања ефикасности, конкурентности и одрживости пољопривредне производње. Инвестиције у физичку имовину пољопривредних газдинстава обухватају инвестиције у изградњу и опремање објеката, подизање вишегодишњих производних и матичних засада, набавку опреме, машина и механизације, компјутерског хардвера и софтвера, дрона, трактора и специјализованог возила.

Подршка кроз Меру 3 – Инвестиције у физичку имовину које се тичу прераде и маркетинга пољопривредних производа и производа рибарства, намењена је подршци преради и маркетингу пољопривредних производа са циљем повећања конкурентности пољопривредно-прехрамбеног сектора и побољшању ефикасности и одрживости прехрамбене индустрије. Инвестиције у физичку имовину које се тичу прераде и маркетинга пољопривредних производа и производа рибарства обухватају инвестиције у изградњу и опремање објеката, набавку опреме, машина и механизације, компјутерског хардвера и софтвера и специјализованог возила.

Подршка кроз Меру 7– Диверзификација пољопривредних газдинстава и развој пословања, усмерена је на стварање нових могућности за запошљавање у руралним подручјима, повећање нивоа и обима доступности услуга, те побољшања квалитета живота у руралном подручју. Ова мера пружа подршку развоју три сектора, и то: руралног туризма, директног пласмана производа и услуга малог обима. Подршка у овој мери се односи на изградњу/реконструкцију и опремање објеката (укључујући набавку и/или опремање возила) за пружање непољопривредне делатности.

Лица која остварују право на ИПАРД подстицаје, услови за остваривање права на одобравање пројекта и права на коначну исплату ИПАРД подстицаја, поступак остваривања права на ИПАРД подстицаје, као и листа прихватљивих инвестиција и трошкова прописани су посебним правилницима за спровођење сваке од наведених мера. За остваривање права на одобравање пројекта, као и на коначну исплату ИПАРД подстицаја, потенцијални корисник треба да испуни све услове прописане правилником и јавним позивом. Поступак од идеје до реализације инвестиције подразумева следеће кораке:

Први корак: Прихватљивост за остваривање права на ИПАРД подстицаје

У првом кораку потребно је да проверите да ли можете да конкуришете за доделу подстицајних средстава, имајући у виду да ИПАРД програм подржава одређене секторе и јасно дефинисане циљеве за подршку у тим секторима. Кроз Меру 1, подржани су следећи сектори: млека, меса, јаја, рибарства, воћа, поврћа, житарица и индустријског биља и грожђа. У оквиру Мере 3, подржани су сектори: млека, меса, јаја, риба, воћа, поврћа, житарица и индустријског биља и грожђа. Када је реч о Мери 7, подршка је омогућена у секторима руралног туризма, директног пласмана производа и услуга малог обима.

Да бисте остварили право на подстицаје, неопходно је да будете регистровани као пољопривредно газдинство, и то у активном статусу, као и да извршите обнову регистрације за текућу годину. Поред тога, потребно је да проверите испуњеност услова у погледу места планиране инвестиције. У оквиру Мере 1, Мере 3 и Мере 7, прихватљива подручја за улагања су Регион Војводине, Београдски регион, Регион Шумадије и Западне Србије и Регион Јужне и Источне Србије. У зависности од врсте мере, али и сектора, потребно је да проверите да ли испуњавате опште и посебне услове у погледу лица која остварује право на ИПАРД подстицаје. Потенцијални ИПАРД корисници могу бити физичка лица – носиоци комерцијалних породичних пољопривредних газдинстава, предузетници, привредна друштва и пољопривредне задруге. ИПАРД средства намењена су микро, малим и средњим правним лицима.

Додела средстава није могућа уколико не измирујете своје обавезе према држави у погледу пореза и доприноса, стога је потребно да измирите порезе и доприносе на дан подношења захтева за одобравање пројекта, односно на дан подношења захтева за одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја. Уколико не испуњавате неке од ових критеријума, не стичете ни основне предуслове за подношење захтева за подстицајна средства, стога је потребно да измирите Ваше обавезе или да сачекате други позив за доделу средстава. На веб-страници Управе за аграрна плаћања и МПШВ можете пронаћи Индикативни план јавних позива за сваку календарску годину у којој се спроводи ИПАРД III програм.

Други корак: Утврђивање временског оквира

Пре подношења захтева за ИПАРД подстицаје, неопходно је извршити озбиљне припреме. Када сте утврдили да испуњавате услове за остваривање права на ИПАРД подстицаје, требало би да сагледате временски оквир који је неопходан за реализацију Ваше инвестиције, као и како се он уклапа у рокове који су утврђени законским оквиром за спровођење ИПАРД програма у Републици Србији.

Важно је да имате у виду да не смете започети са реализацијом инвестиције пре доношења решења о одобравању пројекта. Полазећи од тога да је инвестициони циклус у пољопривреди уско везан за одређено годишње доба и да се поједини грађевински радови (уколико су предмет инвестиције) морају обављати у тачно одређеном периоду, временски рок је кључни елемент у доношењу одлуке да ли ћете и када ћете ући у процес остваривања права на ИПАРД подстицаје. Реализација инвестиције у набавку опреме, машине и механизације најчешће не захтева дуг период, за разлику од реализације инвестиција у изградњу, реконструкцију, санацију или адаптацију, код којих је, између осталог, потребно прибавити сву потребну грађевинску документацију. Уколико се ради о инвестицијама у изградњу, мора се урачунати и време које је потребно да би се добила одговарајућа документација у складу са Законом о планирању и изградњи. Наведену документацију неопходно је прибавити пре подношења захтева за одобравање пројекта и захтева за коначну исплату ИПАРД подстицаја, односно у зависности од фазе поступка остварења права на подстицајна средства (нпр. грађевинска или употребна дозвола). Након реализације инвестиције и подношења захтева за коначну исплату, рок за доношење решења за одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја је шест месеци. Све претходно наведено указује на то да је пре подношења захтева за остваривање права на ИПАРД подстицајe неопходно извршити озбиљне припреме, као и да је подношење захтева за одобравање пројекта један од кључних датума, односно оријентир за постављање временског рока.

Трећи корак: Прикупљање понуда и припрема пословног плана

Како бисте остварили право на ИПАРД подстицаје, морате да прикупите понуде за Вашу инвестицију и то једну или три понуде, у зависности од тога која је вредност инвестиције. Уколико је вредност мања од 10.000 евра, подноси се једна, односно прилажу се три понуде уколико вредност инвестиције прелази наведени износ (исто правило важи за Меру 1, Меру 3 и Меру 7). Пожељно је, уколико је могуће, да прикупљање понуда обавите чак и пре објављивања јавног позива, јер ће Вам подаци из понуде бити потребни приликом израде пословног плана (више о пословном плану у наставку). Подаци из прикупљених понуда морају да одговарају подацима које сте унели у пословни план (примера ради, вредност опреме коју набављате).

Уколико сте у обавези да доставите три понуде, морате у захтеву за одобравање пројекта да означите ону коју сте изабрали. Основица за обрачун ИПАРД подстицаја утврдиће се на основу вредности најниже понуде уколико тај износ није већи од износа референтне цене, коју је за дату робу, услуге или радове у складу са прописаном методологијом утврдила Управа за аграрна плаћања. Прикупљене понуде морају да буду упоредиве по спецификацији, а то значи да буду упоредиве по техничко-технолошким карактеристикама, као и да иста опрема мора да буде садржана у свим понудама. Понуде морају да доставе различити добављачи, који међусобно и у односу на Вас нису повезана лица. Такође, посебну пажњу обратите на износ општих трошкова. Прихватљив износ општих трошкова не сме да пређе границу од 10% од вредности прихватљивих трошкова Ваше инвестиције. У овај трошак су укључени и трошкови припреме пословног плана, чији се лимит утврђује у зависности од вредности прихватљивих трошкова предметне инвестиције у процентуалном износу, и то: 3% – уколико су прихватљиви трошкови већи од три милиона евра, 4% – уколико су прихватљиви трошкови већи од једног милиона, а мањи од три милиона евра и 5% – уколико су прихватљиви трошкови до милион евра.

Пословни план је обавезан део документације за све подносиоце захтева за одобравање пројекта. Пословни план је писани документ којим показујете основне економске елементе Ваше инвестиције, а на основу којег се оцењује оправданост улагања у Вашу пословну идеју. Пословним планом на детаљан начин приказујете Вашу производњу, приказујете све врсте трошкова Ваше инвестиције, укључујући материјалне трошкове и трошкове радне снаге. Поред тога, потребно је да прикажете изворе финансирања Ваше пословне идеје (сопствена средства, кредите и ИПАРД средства). У пословном плану је потребно приказати план продаје и прихода у вези са Вашом идејом, на основу чега ће бити обрачунати подаци који се користе за оцену пословног плана. За оцену пословног плана користе се различити показатељи у зависности од врсте пословног плана (једноставан или сложен) који попуњавате. Уколико подносите захтев у Мери 1 и Мери 3 за инвестиције чија је вредност до 100.000 евра, попуњавате и прилажете једноставан пословни план, а у случају да је инвестиција веће вредности од 100.000 евра, попуњавате и прилажете сложен пословни план. Уколико подносите захтев у Мери 7, за инвестиције чија је вредност до 50.000 евра, попуњавате и прилажете једноставан пословни план, док за инвестиције вредности преко 50.000 евра попуњавате и прилажете сложен пословни план. Пословни план има прописану форму, односно, потребно је да Пословни план попуните на одговарајућем обрасцу који је саставни део јавног позива. Пословни план се доставља у једном штампаном примерку уз захтев за одобравање пројекта, али и у електронској форми. Свакако, како бисте сазнали више детаља о пословном плану, као и о елементима за оцену пословног плана, проверите правилнике за спровођење мера. Обрасци са упутством за припрему пословног плана налазе се на веб-страници Управе за аграрна плаћања, односно у прилозима правилника.

Оно што је важно да знате јесте да пословни план подносилац може да изради самостално или се услуга израде може поверити консултанту, који мора за обављене услуге да Вам изда рачун, на основу којег ћете тражити подстицај, имајући у виду да услуга израде пословног плана представља прихватљив општи трошак. У случају да самостално припремате пословни план, то неће бити општи трошак за који можете тражити ИПАРД подстицај. Такође, важно је да знате да општи трошак укључује издатаке за консултантске и остале стручне услуге за припрему, прибављање, односно израду документације за одобравање пројекта (као што су накнаде за архитекте, инжењере и пројектанте), али и израду документације за одобравање исплате ИПАРД подстицаја.

Четврти корак: Обезбеђивање финансијских средстава за пројекат

Целокупан процес остваривања права на ИПАРД подстицаје заснива се на томе да самостално обезбеђујете средства за финансирање инвестиције, која ће бити рефундирана, у одређеном проценту, након реализације пројекта и одобравања захтева за одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја. Наиме, примера ради, када након добијања решења о одобравању пројекта, купите опрему, изградите фарму, погон за прераду или објекат за пружање угоститељских услуга, можете да рачунате да ће Вам бити враћен одређени проценат уложеног новца.

Било би добро да се, пре него што поднесете захтев за одобравање пројекта, упознате са могућим износима ИПАРД подстицаја и процентом ИПАРД подршке за изабрану меру и сектор, као и за врсту инвестиције. Износ подршке који можете да остварите износи минимум 20.000 евра и максимум 1.000.000 евра за Меру 1, односно максимум 1.300.000 евра за Меру 3 у једном јавном позиву. Када је реч о Мери 7, минималне и максималне вредности јавне подршке разликују се у зависности од сектора улагања, односно за сектор директног пласмана од минимум 5.000 евра до максимум 300.000 евра, за сектор руралног туризма од 20.000 евра до максимум 300.000 евра и за сектор услуга малог обима од 5.000 евра до 300.000 евра.

Интензитет подршке у Мери 1 је до 60% од укупно прихватљивих трошкова, а у случају да се инвестиција реализује у планинском подручју, интензитет подршке је и до 65%. Право на интензитет подршке до 70% од укупно прихватљивих трошкова могу остварити млади пољопривредници и произвођачи сертификованих органских производа у примарној пољопривредној производњи. Додатних 10% подршке се остварује за инвестиције у производњу и складиштење енергије из обновљивих извора енергије, односно за инвестиције у управљање отпадом и отпадним водама. Процентуални износ подршке не може бити већи од 75% прихватљивих трошкова. Интензитет подршке у Мери 3 је до 50% од укупно прихватљивих трошкова, док се код инвестиција које се односе на управљање отпадним водама, циркуларну економију и обновљиве изворе енергије подршка увећава за 10%. Интензитет подршке у Мери 7 је до 60% од укупно прихватљивих трошкова и може бити додатно увећан за 10% за инвестиције младих пољопривредника и произвођача сертификованих органских производа, те додатно увећан за 10% за инвестиције које се односе на управљање отпадним водама и отпадом, коришћење енергије из обновљивих извора или инвестиције у циркуларну економију. Максимални интезитет подршке у Мери 7 не може прећи 75%.

Оно што је важно да знате јесте да можете остварити право на авансну исплату ИПАРД подстицаја (више о авансној исплати у седмом кораку). Уколико не поседујете сопствена средства за финансирање инвестиције, можете их обезбедити и преко кредита пословних банака. Приликом разговора са Вашом пословном банком, важно је да ускладите период отплате кредита са периодом из пословног плана, односно пословни план мора да обухвати целокупан период отплате кредита. Битно је напоменути да средства из ИПАРД подршке можете користити за смањење остатка кредитног дуга, али не за банкарске трошкове, трошкове гаранција и сличне трошкове. На повраћај средстава могу да рачунају они који инвестирају мудро.

Пројекат мора да буде економски одржив, а да бисте припремили одржив пројекат, стоје Вам на располагању услуге локалне пољопривредне саветодавне и стручне службе Републике Србије и АП Војводине или консултаната.

ИПАРД средствима могу бити финансиране само прихватљиве инвестиције и трошкови који су садржани у листама прихватљивих инвестиција и трошкова (прилози правилника), односно трошкови који су настали у сврху набавке робе, радова или услуга и које сте исплатили са свог пословног рачуна. Све ово доказујете рачунима или рачуноводственим документима једнаке доказне вредности, у складу са правилницима за спровођење мера и важећим националним законодавством. Прихватљиви трошак се добија кад од укупног износа инвестиције одбијемо неприхватљиве трошкове, у које спада и порез на додату вредност. Посебну пажњу потребно је да обратите и на неприхватљиве трошкове, као што су порези, банкарски трошкови, половна опрема и слично. Сви неприхватљиви трошкови дефинисани су правилницима за спровођење мера.

Пети корак: Подношење захтева за одобравање пројекта

Захтев за одобравање пројекта подносите у складу са критеријумима утврђеним јавним позивом. Јавни позив за подношење захтева за одобравање пројекта се објављује на званичној веб-страници МПШВ, односно на званичној веб-страници Управе за аграрна плаћања. Сваки јавни позив садржи податке о инвестицијама за које се расписује позив, року за подношење захтева за одобравање пројекта, висини расположивих средства за расписани позив, обрасцима захтева за одобравање пројекта и одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја и документацији која се прилаже уз обрасце захтева, као и друге податке у вези са конкретним позивом. Управа за аграрна плаћања може расписати један или више Јавних позива у току календарске године за различите мере, односно за један или више сектора, односно инвестиција. Обрасци захтева за одобрење пројекта који су објављени уз јавни позив, а доступни су и на веб-страницама МПШВ и Управе за аграрна плаћња, треба да буду читко попуњени, на српском језику. Уколико Вам нешто од документације недостаје, Управа за аграрна плаћања ће Вам се обратити захтевом за допуном документације, али сте у обавези да приликом подношења захтева за одобравање пројекта доставите документацију која је у правилницима за спровођење мера наведена као обавезна.

Поступак за одобравање пројекта покреће се са статусним подацима подносиоца у Регистру пољопривредних газдинстава на дан подношења захтева за одобравање пројекта. Подносилац захтева за одобравање пројекта може остварити право на одобравање пројекта само по једном захтеву поднетом по истом Јавном позиву. Не заборавите да су време подношења захтева (дан, сат и минут) и уредна документација од пресудне важности у случају спровођења поступка бодовања и рангирања (поступк бодовања и рангирања погледајте у следећем кораку).

Шести корак: Одобравање пројекта

Не смете предузети ниједну радњу у вези са реализацијом инвестиције пре добијања решења о одобравању пројекта, осим оних које спадају у опште трошкове. Пројекти се одобравају кроз спроведене јавне позиве, а на основу поднетог захтева за одобравање пројекта. Потребно је да поднесете попуњен захтев за одобравање пројекта и прописану документацију, коју ће Управа за аграрна плаћања проверити административном контролом, као и контролнм на лицу места када је то неопходно. За разлику од претходног програмског периода, у коме се контрола на лицу места спроводила физичком посетом свих подносиоца захтева за одобравање пројекта пре издавања решења о одобравању пројекта, контрола ће се спроводити на основу достављених фотографија места контроле предмета инвестиције од стране подносиоца захтева. Фотографије не смеју бити старије од 15 дана од дана подношења захтева за одобравање пројекта и треба да садрже место, географску ширину и географску дужину, као и датум и време настанка фотографије. Уколико подносилац захтева за одобравање пројекта не достави фотографију места контроле инвестиције, контрола на лицу места ће се спровести физичком посетом. Такође, контрола на лицу места ће се спроводити физичком посетом месту контроле предмета инвестиције уколико је за ту врсту инвестиције правилником прописано да се врши контрола.

Износ расположивих средстава је садржан у јавном позиву. Уколико износ расположивих средстава по јавном позиву није довољан за све поднете захтеве за одобравање пројекта, Управа за аграрна плаћања спроводи поступак бодовања и рангирања. Након спроведеног поступка бодовања и рангирања, Управа за аграрна плаћања на званичној веб-страници објављује бодовну листу захтева за одобравање пројекта. Подносиоци захтева за одобравање пројекта могу поднети приговор на бодовну листу у року од 15 дана од дана њеног објављивања. Управа за аграрна плаћања објављује коначну ранг-листу на својој званичној веб-страници која садржи ранг-листу захтева за које постоје расположива средства за одобравање пројекта и ранг-листу захтева за које не постоје расположива средства по јавном позиву. Захтеви за које не постоје расположива средства се обустављају решењем. На овај начин, омогућено је свим подносиоцима захтева за одобравање пројекта, за које не постоје расположива средства, да се благовремено припреме за наредни јавни позив.

У случају када постоји више пројеката са истим бројем бодова према критеријумима за бодовање и рангирање захтева, предност добија пројекат са ранијим временом предаје захтева за одобравање пројекта (дан, сат, минут). Критеријуми за рангирање и бодовање дефинисани су у правилнику за меру за коју подносите захтев за одобравање пројекта. За комплетан списак потребне документације погледајте правилнике за спровођење мера, али и водиче за ИПАРД кориснике на веб-страницама Управе за аграрна плаћања и МПШВ. Такође, саветујемо Вам да пре пријављивања на јавни позив, самостално израчунате колико бодова можете остварити.

Након административне контроле и контроле на лицу места, односно ако испуњавате опште и посебне услове за остваривање права на одобравање пројекта, Управа за аграрна плаћања ће донети решење о одобравању пројекта, након чега можете да започнете инвестицију. Решење садржи све податке о пројекту са прихватљивим инвестицијама и трошковима, укупан одобрени износ ИПАРД подстицаја, као и рок за реализацију инвестиције и рок за подношење захтева за коначну исплату ИПАРД подстицаја. Рок ће бити различит за различите типове инвестиција, односно зависиће од сложености инвестиције. Предвиђени рок биће дужи за изградњу и опремање објекта у односу на рок који је предвиђен за набавку опреме, машина и механизације. Оно што је важно да знате јесте да корисници ИПАРД подстицаја имају право на само једну измену одобреног пројекта. Захтев за измену одобреног пројекта подноси се најкасније 30 дана пре истека рока за реализацију одобреног пројекта, односно рока за подношење захтева за коначну исплату ИПАРД подстицаја.

Седми корак: Одобравање авансне исплате ИПАРД подстицаја

Битно је да знате да корисник ИПАРД подстицаја може остварити право и на авансну исплату ИПАРД подстицаја у висини до 50% од вредности утврђене решењем о одобравању пројекта. Захтев за одобравање авансне исплате ИПАРД подстицаја се подноси у року од 60 дана од пријема решења о одобравању пројекта уз који се доставља и писана банкарска гаранција која одговара износу од 110% захтеваног износа авансне исплате. Коришћењем средстава авансне исплате можете лакше реализовати инвестицију која Вам је одобрена.

Сви услови за остваривање права на авансну исплату ИПАРД подстицаја прописани су правилницима за спровођење мера. За разлику од ИПАРД II програма, прималац ИПАРД III подршке може затражити враћање банкарске гаранције пре истека рока важења банкарске гаранције.

Осми корак: Реализација инвестиције и усклађеност са стандардима

Основна намена ИПАРД III програма јесте достизање стандарда ЕУ, као и унапређење конкурентности потенцијалних ИПАРД корисника и диверзификација дохотка у руралним подручјима. Како би циљ био остварен, свака инвестиција, односно регистровано пољопривредно газдинство, било да је физичко или правно лице у питању, мораће након реализације инвестиције, а пре подношења захтева за одобравање коначне исплате, да испуни све националне стандарде, а који су усклађени са стандардима ЕУ, на целокупном газдиству. Такође, предметна инвестиција треба да задовољи претходно наведене стандарде. Доказе о испуњености стандарда издају надлежни државни органи, односно ИПАРД техничка тела. Прибављање ових докумената ће се вршити на основу захтева, који ће по службеној дужности Управа за аграрна плаћања упутити надлежним државним органима ради вршења инспекцијског надзора, с циљем утврђивања испуњености стандарда.

Правилницима за спровођење мера прописано је који су то стандарди које, по завршетку инвестиције, треба да испуњавају газдинство и инвестиција. Уколико желите да будете потенцијални корисник ИПАРД подстицаја, ово је корак на који нарочито треба да обратите пажњу. Потребно је да преиспитате усклађеност Вашег газдинства са наведеним националним стандардима. У случају да постоје одступања, морате узети у обзир потенцијалне додатне трошкове који не могу бити финансирани из ИПАРД средстава.

Девети корак: Одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја

Битно је имати у виду да исплату средстава можете очекивати тек након што завршите комплетну инвестицију. Да бисте добили средства, између осталог, неопходно је да инвестиција буде реализована у складу са решењем о одобрењу пројекта, као и да сте измирили своје обавезе према држави у погледу пореза и доприноса. Пре него што поднесете захтев за коначну исплату Управи за аграрна плаћања, надлежни државни органи морају да провере да ли сте испунили све националне и стандарде ЕУ, о чему је било речи у претходном кораку.

Поступак за одобравање коначне исплате покреће се подношењем захтева за одобравање коначне исплате, који подносите Управи за аграрна плаћања. Захтев подносите након реализације одобрене инвестиције (пројекта), у року који је одређен у решењу о одобравању пројекта. Уз захтев за одобравање коначне исплате ИПАРД подстицаја, подносите документацију прописану одговарајућим правилником (у зависности од мере за коју Вам је одобрен пројекат), односно јавним позивом. Након административне провере захтева, Управа за аграрна плаћања врши контролу на лицу места и проверава испуњеност прописаних услова, односно проверава да ли је корисник реализовао инвестицију у складу са решењем о одобравању пројекта. Приликом обрачунавања коначног износа ИПАРД подстицаја, Управа за аграрна плаћања проверава да ли је дошло до општег повећања цена грађевинског материјала, машина и опреме на тржишту, за одобрене инвестиције у периоду од завршетка јавног позива до доношења решења о одобравању пројекта. Имајући у виду претходно наведено, коначан износ ИПАРД подстицаја ће бити утврђен индексацијом цена из листа прихватљивих инвестиција и трошкова.

Када се утврди да су испуњени сви прописани услови, директор Управе за аграрна плаћња доноси решење о коначној исплати ИПАРД подстицаја које садржи податак о утврђеном укупном износу ИПАРД подстицаја и налаже исплату на наменски рачун корисника.

Десети корак: Контрола након коначне исплате ИПАРД подстицаја

Важно је да имате у виду да остваривањем права на ИПАРД подстицаје преузимате и одређене обавезе у периоду од пет година након коначне исплате. У овом периоду, морате наменски да користите инвестицију. Такође, инвестицију не смете отуђити, нити омогућити неком другом да је користи. Сву документацију везану за ИПАРД пројекат морате чувати. Педмет инвестиције мора бити обележен како би се информисала јавност о улози ЕУ у спровођењу ИПАРД програма. Битно је да омогућите приступ и контролу на лицу места свим овлашћеним лицима, као што су представници Управе за аграрна плаћања, органа ревизије, ЕК итд. Контрола на лицу места вршиће се над свим примаоцима ИПАРД подстицаја, најмање једном, у року од 5 година од дана коначне исплате ИПАРД подстицаја.

Повежимо се
+381 11 3347 118

Пријавите се на наш билтен још данас како бисмо Вам путем имејла слали све важне информације везане за ИПАРД програме.

    Овај материјал је реализован уз финансијску подршку Европске уније. За његов садржај искључиво је одговоран носилац пројекта (ИПАРД Управљачко тело) и нужно не изражава ставове Европске уније.

    Фотографије коришћене на сајту ipard.gov.rs су достављене од стране власника, док су неке фотографије преузете са www.freepik.com и индикативне су.

    © | Сва права задржана | 2024 | Веб дизајн: Студио Имплицит