Kroz finansijske instrumente, Evropska unija (EU) pruža pomoć zemljama koje se nalaze u procesu pristupanja EU, kako bi uspešno sprovele reforme radi ispunjenja uslova za pristupanje. Jedan od takvih instrumenata je Instrument pretpristupne pomoći – IPA, koji je dostupan Republici Srbiji. Deo tih sredstava namenjen je oblasti podrške ruralnom razvoju. Stoga je Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede (MPŠV), u saradnji sa Evropskom komisijom (EK), pripremilo IPARD III program, kojim je predviđeno da se 377 miliona evra (288 miliona evra je doprinos EU) utroši za ove namene. Iako IPARD III program pokriva period od 2021. do 2027. godine, isplate sredstava krajnjim korisnicima moraju biti izvršene do kraja 2030. godine. EK je IPARD III program odobrila u martu 2022. godine, a usvojen je zaključkom Vlade Republike Srbije u decembru 2023. godine.
Potencijalnim korisnicima IPARD podsticaja u okviru IPARD III programa trenutno su na raspolaganju tri akreditovane mere: Mera 1 – Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava, Mera 3 – Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva i Mera 7 – Diverzifikacija poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja.
Podrška kroz Meru 1 – Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava, namenjena je primarnim poljoprivrednim proizvođačima sa ciljem povećanja efikasnosti, konkurentnosti i održivosti poljoprivredne proizvodnje. Investicije u fizičku imovinu poljoprivrednih gazdinstava obuhvataju investicije u izgradnju i opremanje objekata, podizanje višegodišnjih proizvodnih i matičnih zasada, nabavku opreme, mašina i mehanizacije, kompjuterskog hardvera i softvera, drona, traktora i specijalizovanog vozila.
Podrška kroz Meru 3 – Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva, namenjena je podršci preradi i marketingu poljoprivrednih proizvoda sa ciljem povećanja konkurentnosti poljoprivredno-prehrambenog sektora i poboljšanju efikasnosti i održivosti prehrambene industrije. Investicije u fizičku imovinu koje se tiču prerade i marketinga poljoprivrednih proizvoda i proizvoda ribarstva obuhvataju investicije u izgradnju i opremanje objekata, nabavku opreme, mašina i mehanizacije, kompjuterskog hardvera i softvera i specijalizovanog vozila.
Podrška kroz Meru 7– Diverzifikacija poljoprivrednih gazdinstava i razvoj poslovanja, usmerena je na stvaranje novih mogućnosti za zapošljavanje u ruralnim područjima, povećanje nivoa i obima dostupnosti usluga, te poboljšanja kvaliteta života u ruralnom području. Ova mera pruža podršku razvoju tri sektora, i to: ruralnog turizma, direktnog plasmana proizvoda i usluga malog obima. Podrška u ovoj meri se odnosi na izgradnju/rekonstrukciju i opremanje objekata (uključujući nabavku i/ili opremanje vozila) za pružanje nepoljoprivredne delatnosti.
Lica koja ostvaruju pravo na IPARD podsticaje, uslovi za ostvarivanje prava na odobravanje projekta i prava na konačnu isplatu IPARD podsticaja, postupak ostvarivanja prava na IPARD podsticaje, kao i lista prihvatljivih investicija i troškova propisani su posebnim pravilnicima za sprovođenje svake od navedenih mera. Za ostvarivanje prava na odobravanje projekta, kao i na konačnu isplatu IPARD podsticaja, potencijalni korisnik treba da ispuni sve uslove propisane pravilnikom i javnim pozivom. Postupak od ideje do realizacije investicije podrazumeva sledeće korake:
Prvi korak: Prihvatljivost za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje
U prvom koraku potrebno je da proverite da li možete da konkurišete za dodelu podsticajnih sredstava, imajući u vidu da IPARD program podržava određene sektore i jasno definisane ciljeve za podršku u tim sektorima. Kroz Meru 1, podržani su sledeći sektori: mleka, mesa, jaja, ribarstva, voća, povrća, žitarica i industrijskog bilja i grožđa. U okviru Mere 3, podržani su sektori: mleka, mesa, jaja, riba, voća, povrća, žitarica i industrijskog bilja i grožđa. Kada je reč o Meri 7, podrška je omogućena u sektorima ruralnog turizma, direktnog plasmana proizvoda i usluga malog obima.
Da biste ostvarili pravo na podsticaje, neophodno je da budete registrovani kao poljoprivredno gazdinstvo, i to u aktivnom statusu, kao i da izvršite obnovu registracije za tekuću godinu. Pored toga, potrebno je da proverite ispunjenost uslova u pogledu mesta planirane investicije. U okviru Mere 1, Mere 3 i Mere 7, prihvatljiva područja za ulaganja su Region Vojvodine, Beogradski region, Region Šumadije i Zapadne Srbije i Region Južne i Istočne Srbije. U zavisnosti od vrste mere, ali i sektora, potrebno je da proverite da li ispunjavate opšte i posebne uslove u pogledu lica koja ostvaruje pravo na IPARD podsticaje. Potencijalni IPARD korisnici mogu biti fizička lica – nosioci komercijalnih porodičnih poljoprivrednih gazdinstava, preduzetnici, privredna društva i poljoprivredne zadruge. IPARD sredstva namenjena su mikro, malim i srednjim pravnim licima.
Dodela sredstava nije moguća ukoliko ne izmirujete svoje obaveze prema državi u pogledu poreza i doprinosa, stoga je potrebno da izmirite poreze i doprinose na dan podnošenja zahteva za odobravanje projekta, odnosno na dan podnošenja zahteva za odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja. Ukoliko ne ispunjavate neke od ovih kriterijuma, ne stičete ni osnovne preduslove za podnošenje zahteva za podsticajna sredstva, stoga je potrebno da izmirite Vaše obaveze ili da sačekate drugi poziv za dodelu sredstava. Na veb-stranici Uprave za agrarna plaćanja i MPŠV možete pronaći Indikativni plan javnih poziva za svaku kalendarsku godinu u kojoj se sprovodi IPARD III program.
Drugi korak: Utvrđivanje vremenskog okvira
Pre podnošenja zahteva za IPARD podsticaje, neophodno je izvršiti ozbiljne pripreme. Kada ste utvrdili da ispunjavate uslove za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje, trebalo bi da sagledate vremenski okvir koji je neophodan za realizaciju Vaše investicije, kao i kako se on uklapa u rokove koji su utvrđeni zakonskim okvirom za sprovođenje IPARD programa u Republici Srbiji.
Važno je da imate u vidu da ne smete započeti sa realizacijom investicije pre donošenja rešenja o odobravanju projekta. Polazeći od toga da je investicioni ciklus u poljoprivredi usko vezan za određeno godišnje doba i da se pojedini građevinski radovi (ukoliko su predmet investicije) moraju obavljati u tačno određenom periodu, vremenski rok je ključni element u donošenju odluke da li ćete i kada ćete ući u proces ostvarivanja prava na IPARD podsticaje. Realizacija investicije u nabavku opreme, mašine i mehanizacije najčešće ne zahteva dug period, za razliku od realizacije investicija u izgradnju, rekonstrukciju, sanaciju ili adaptaciju, kod kojih je, između ostalog, potrebno pribaviti svu potrebnu građevinsku dokumentaciju. Ukoliko se radi o investicijama u izgradnju, mora se uračunati i vreme koje je potrebno da bi se dobila odgovarajuća dokumentacija u skladu sa Zakonom o planiranju i izgradnji. Navedenu dokumentaciju neophodno je pribaviti pre podnošenja zahteva za odobravanje projekta i zahteva za konačnu isplatu IPARD podsticaja, odnosno u zavisnosti od faze postupka ostvarenja prava na podsticajna sredstva (npr. građevinska ili upotrebna dozvola). Nakon realizacije investicije i podnošenja zahteva za konačnu isplatu, rok za donošenje rešenja za odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja je šest meseci. Sve prethodno navedeno ukazuje na to da je pre podnošenja zahteva za ostvarivanje prava na IPARD podsticaje neophodno izvršiti ozbiljne pripreme, kao i da je podnošenje zahteva za odobravanje projekta jedan od ključnih datuma, odnosno orijentir za postavljanje vremenskog roka.
Treći korak: Prikupljanje ponuda i priprema poslovnog plana
Kako biste ostvarili pravo na IPARD podsticaje, morate da prikupite ponude za Vašu investiciju i to jednu ili tri ponude, u zavisnosti od toga koja je vrednost investicije. Ukoliko je vrednost manja od 10.000 evra, podnosi se jedna, odnosno prilažu se tri ponude ukoliko vrednost investicije prelazi navedeni iznos (isto pravilo važi za Meru 1, Meru 3 i Meru 7). Poželjno je, ukoliko je moguće, da prikupljanje ponuda obavite čak i pre objavljivanja javnog poziva, jer će Vam podaci iz ponude biti potrebni prilikom izrade poslovnog plana (više o poslovnom planu u nastavku). Podaci iz prikupljenih ponuda moraju da odgovaraju podacima koje ste uneli u poslovni plan (primera radi, vrednost opreme koju nabavljate).
Ukoliko ste u obavezi da dostavite tri ponude, morate u zahtevu za odobravanje projekta da označite onu koju ste izabrali. Osnovica za obračun IPARD podsticaja utvrdiće se na osnovu vrednosti najniže ponude ukoliko taj iznos nije veći od iznosa referentne cene, koju je za datu robu, usluge ili radove u skladu sa propisanom metodologijom utvrdila Uprava za agrarna plaćanja. Prikupljene ponude moraju da budu uporedive po specifikaciji, a to znači da budu uporedive po tehničko-tehnološkim karakteristikama, kao i da ista oprema mora da bude sadržana u svim ponudama. Ponude moraju da dostave različiti dobavljači, koji međusobno i u odnosu na Vas nisu povezana lica. Takođe, posebnu pažnju obratite na iznos opštih troškova. Prihvatljiv iznos opštih troškova ne sme da pređe granicu od 10% od vrednosti prihvatljivih troškova Vaše investicije. U ovaj trošak su uključeni i troškovi pripreme poslovnog plana, čiji se limit utvrđuje u zavisnosti od vrednosti prihvatljivih troškova predmetne investicije u procentualnom iznosu, i to: 3% – ukoliko su prihvatljivi troškovi veći od tri miliona evra, 4% – ukoliko su prihvatljivi troškovi veći od jednog miliona, a manji od tri miliona evra i 5% – ukoliko su prihvatljivi troškovi do milion evra.
Poslovni plan je obavezan deo dokumentacije za sve podnosioce zahteva za odobravanje projekta. Poslovni plan je pisani dokument kojim pokazujete osnovne ekonomske elemente Vaše investicije, a na osnovu kojeg se ocenjuje opravdanost ulaganja u Vašu poslovnu ideju. Poslovnim planom na detaljan način prikazujete Vašu proizvodnju, prikazujete sve vrste troškova Vaše investicije, uključujući materijalne troškove i troškove radne snage. Pored toga, potrebno je da prikažete izvore finansiranja Vaše poslovne ideje (sopstvena sredstva, kredite i IPARD sredstva). U poslovnom planu je potrebno prikazati plan prodaje i prihoda u vezi sa Vašom idejom, na osnovu čega će biti obračunati podaci koji se koriste za ocenu poslovnog plana. Za ocenu poslovnog plana koriste se različiti pokazatelji u zavisnosti od vrste poslovnog plana (jednostavan ili složen) koji popunjavate. Ukoliko podnosite zahtev u Meri 1 i Meri 3 za investicije čija je vrednost do 100.000 evra, popunjavate i prilažete jednostavan poslovni plan, a u slučaju da je investicija veće vrednosti od 100.000 evra, popunjavate i prilažete složen poslovni plan. Ukoliko podnosite zahtev u Meri 7, za investicije čija je vrednost do 50.000 evra, popunjavate i prilažete jednostavan poslovni plan, dok za investicije vrednosti preko 50.000 evra popunjavate i prilažete složen poslovni plan. Poslovni plan ima propisanu formu, odnosno, potrebno je da Poslovni plan popunite na odgovarajućem obrascu koji je sastavni deo javnog poziva. Poslovni plan se dostavlja u jednom štampanom primerku uz zahtev za odobravanje projekta, ali i u elektronskoj formi. Svakako, kako biste saznali više detalja o poslovnom planu, kao i o elementima za ocenu poslovnog plana, proverite pravilnike za sprovođenje mera. Obrasci sa uputstvom za pripremu poslovnog plana nalaze se na veb-stranici Uprave za agrarna plaćanja, odnosno u prilozima pravilnika.
Ono što je važno da znate jeste da poslovni plan podnosilac može da izradi samostalno ili se usluga izrade može poveriti konsultantu, koji mora za obavljene usluge da Vam izda račun, na osnovu kojeg ćete tražiti podsticaj, imajući u vidu da usluga izrade poslovnog plana predstavlja prihvatljiv opšti trošak. U slučaju da samostalno pripremate poslovni plan, to neće biti opšti trošak za koji možete tražiti IPARD podsticaj. Takođe, važno je da znate da opšti trošak uključuje izdatake za konsultantske i ostale stručne usluge za pripremu, pribavljanje, odnosno izradu dokumentacije za odobravanje projekta (kao što su naknade za arhitekte, inženjere i projektante), ali i izradu dokumentacije za odobravanje isplate IPARD podsticaja.
Četvrti korak: Obezbeđivanje finansijskih sredstava za projekat
Celokupan proces ostvarivanja prava na IPARD podsticaje zasniva se na tome da samostalno obezbeđujete sredstva za finansiranje investicije, koja će biti refundirana, u određenom procentu, nakon realizacije projekta i odobravanja zahteva za odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja. Naime, primera radi, kada nakon dobijanja rešenja o odobravanju projekta, kupite opremu, izgradite farmu, pogon za preradu ili objekat za pružanje ugostiteljskih usluga, možete da računate da će Vam biti vraćen određeni procenat uloženog novca.
Bilo bi dobro da se, pre nego što podnesete zahtev za odobravanje projekta, upoznate sa mogućim iznosima IPARD podsticaja i procentom IPARD podrške za izabranu meru i sektor, kao i za vrstu investicije. Iznos podrške koji možete da ostvarite iznosi minimum 20.000 evra i maksimum 1.000.000 evra za Meru 1, odnosno maksimum 1.300.000 evra za Meru 3 u jednom javnom pozivu. Kada je reč o Meri 7, minimalne i maksimalne vrednosti javne podrške razlikuju se u zavisnosti od sektora ulaganja, odnosno za sektor direktnog plasmana od minimum 5.000 evra do maksimum 300.000 evra, za sektor ruralnog turizma od 20.000 evra do maksimum 300.000 evra i za sektor usluga malog obima od 5.000 evra do 300.000 evra.
Intenzitet podrške u Meri 1 je do 60% od ukupno prihvatljivih troškova, a u slučaju da se investicija realizuje u planinskom području, intenzitet podrške je i do 65%. Pravo na intenzitet podrške do 70% od ukupno prihvatljivih troškova mogu ostvariti mladi poljoprivrednici i proizvođači sertifikovanih organskih proizvoda u primarnoj poljoprivrednoj proizvodnji. Dodatnih 10% podrške se ostvaruje za investicije u proizvodnju i skladištenje energije iz obnovljivih izvora energije, odnosno za investicije u upravljanje otpadom i otpadnim vodama. Procentualni iznos podrške ne može biti veći od 75% prihvatljivih troškova. Intenzitet podrške u Meri 3 je do 50% od ukupno prihvatljivih troškova, dok se kod investicija koje se odnose na upravljanje otpadnim vodama, cirkularnu ekonomiju i obnovljive izvore energije podrška uvećava za 10%. Intenzitet podrške u Meri 7 je do 60% od ukupno prihvatljivih troškova i može biti dodatno uvećan za 10% za investicije mladih poljoprivrednika i proizvođača sertifikovanih organskih proizvoda, te dodatno uvećan za 10% za investicije koje se odnose na upravljanje otpadnim vodama i otpadom, korišćenje energije iz obnovljivih izvora ili investicije u cirkularnu ekonomiju. Maksimalni intezitet podrške u Meri 7 ne može preći 75%.
Ono što je važno da znate jeste da možete ostvariti pravo na avansnu isplatu IPARD podsticaja (više o avansnoj isplati u sedmom koraku). Ukoliko ne posedujete sopstvena sredstva za finansiranje investicije, možete ih obezbediti i preko kredita poslovnih banaka. Prilikom razgovora sa Vašom poslovnom bankom, važno je da uskladite period otplate kredita sa periodom iz poslovnog plana, odnosno poslovni plan mora da obuhvati celokupan period otplate kredita. Bitno je napomenuti da sredstva iz IPARD podrške možete koristiti za smanjenje ostatka kreditnog duga, ali ne za bankarske troškove, troškove garancija i slične troškove. Na povraćaj sredstava mogu da računaju oni koji investiraju mudro.
Projekat mora da bude ekonomski održiv, a da biste pripremili održiv projekat, stoje Vam na raspolaganju usluge lokalne poljoprivredne savetodavne i stručne službe Republike Srbije i AP Vojvodine ili konsultanata.
IPARD sredstvima mogu biti finansirane samo prihvatljive investicije i troškovi koji su sadržani u listama prihvatljivih investicija i troškova (prilozi pravilnika), odnosno troškovi koji su nastali u svrhu nabavke robe, radova ili usluga i koje ste isplatili sa svog poslovnog računa. Sve ovo dokazujete računima ili računovodstvenim dokumentima jednake dokazne vrednosti, u skladu sa pravilnicima za sprovođenje mera i važećim nacionalnim zakonodavstvom. Prihvatljivi trošak se dobija kad od ukupnog iznosa investicije odbijemo neprihvatljive troškove, u koje spada i porez na dodatu vrednost. Posebnu pažnju potrebno je da obratite i na neprihvatljive troškove, kao što su porezi, bankarski troškovi, polovna oprema i slično. Svi neprihvatljivi troškovi definisani su pravilnicima za sprovođenje mera.
Peti korak: Podnošenje zahteva za odobravanje projekta
Zahtev za odobravanje projekta podnosite u skladu sa kriterijumima utvrđenim javnim pozivom. Javni poziv za podnošenje zahteva za odobravanje projekta se objavljuje na zvaničnoj veb-stranici MPŠV, odnosno na zvaničnoj veb-stranici Uprave za agrarna plaćanja. Svaki javni poziv sadrži podatke o investicijama za koje se raspisuje poziv, roku za podnošenje zahteva za odobravanje projekta, visini raspoloživih sredstva za raspisani poziv, obrascima zahteva za odobravanje projekta i odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja i dokumentaciji koja se prilaže uz obrasce zahteva, kao i druge podatke u vezi sa konkretnim pozivom. Uprava za agrarna plaćanja može raspisati jedan ili više Javnih poziva u toku kalendarske godine za različite mere, odnosno za jedan ili više sektora, odnosno investicija. Obrasci zahteva za odobrenje projekta koji su objavljeni uz javni poziv, a dostupni su i na veb-stranicama MPŠV i Uprave za agrarna plaćnja, treba da budu čitko popunjeni, na srpskom jeziku. Ukoliko Vam nešto od dokumentacije nedostaje, Uprava za agrarna plaćanja će Vam se obratiti zahtevom za dopunom dokumentacije, ali ste u obavezi da prilikom podnošenja zahteva za odobravanje projekta dostavite dokumentaciju koja je u pravilnicima za sprovođenje mera navedena kao obavezna.
Postupak za odobravanje projekta pokreće se sa statusnim podacima podnosioca u Registru poljoprivrednih gazdinstava na dan podnošenja zahteva za odobravanje projekta. Podnosilac zahteva za odobravanje projekta može ostvariti pravo na odobravanje projekta samo po jednom zahtevu podnetom po istom Javnom pozivu. Ne zaboravite da su vreme podnošenja zahteva (dan, sat i minut) i uredna dokumentacija od presudne važnosti u slučaju sprovođenja postupka bodovanja i rangiranja (postupk bodovanja i rangiranja pogledajte u sledećem koraku).
Šesti korak: Odobravanje projekta
Ne smete preduzeti nijednu radnju u vezi sa realizacijom investicije pre dobijanja rešenja o odobravanju projekta, osim onih koje spadaju u opšte troškove. Projekti se odobravaju kroz sprovedene javne pozive, a na osnovu podnetog zahteva za odobravanje projekta. Potrebno je da podnesete popunjen zahtev za odobravanje projekta i propisanu dokumentaciju, koju će Uprava za agrarna plaćanja proveriti administrativnom kontrolom, kao i kontrolnm na licu mesta kada je to neophodno. Za razliku od prethodnog programskog perioda, u kome se kontrola na licu mesta sprovodila fizičkom posetom svih podnosioca zahteva za odobravanje projekta pre izdavanja rešenja o odobravanju projekta, kontrola će se sprovoditi na osnovu dostavljenih fotografija mesta kontrole predmeta investicije od strane podnosioca zahteva. Fotografije ne smeju biti starije od 15 dana od dana podnošenja zahteva za odobravanje projekta i treba da sadrže mesto, geografsku širinu i geografsku dužinu, kao i datum i vreme nastanka fotografije. Ukoliko podnosilac zahteva za odobravanje projekta ne dostavi fotografiju mesta kontrole investicije, kontrola na licu mesta će se sprovesti fizičkom posetom. Takođe, kontrola na licu mesta će se sprovoditi fizičkom posetom mestu kontrole predmeta investicije ukoliko je za tu vrstu investicije pravilnikom propisano da se vrši kontrola.
Iznos raspoloživih sredstava je sadržan u javnom pozivu. Ukoliko iznos raspoloživih sredstava po javnom pozivu nije dovoljan za sve podnete zahteve za odobravanje projekta, Uprava za agrarna plaćanja sprovodi postupak bodovanja i rangiranja. Nakon sprovedenog postupka bodovanja i rangiranja, Uprava za agrarna plaćanja na zvaničnoj veb-stranici objavljuje bodovnu listu zahteva za odobravanje projekta. Podnosioci zahteva za odobravanje projekta mogu podneti prigovor na bodovnu listu u roku od 15 dana od dana njenog objavljivanja. Uprava za agrarna plaćanja objavljuje konačnu rang-listu na svojoj zvaničnoj veb-stranici koja sadrži rang-listu zahteva za koje postoje raspoloživa sredstva za odobravanje projekta i rang-listu zahteva za koje ne postoje raspoloživa sredstva po javnom pozivu. Zahtevi za koje ne postoje raspoloživa sredstva se obustavljaju rešenjem. Na ovaj način, omogućeno je svim podnosiocima zahteva za odobravanje projekta, za koje ne postoje raspoloživa sredstva, da se blagovremeno pripreme za naredni javni poziv.
U slučaju kada postoji više projekata sa istim brojem bodova prema kriterijumima za bodovanje i rangiranje zahteva, prednost dobija projekat sa ranijim vremenom predaje zahteva za odobravanje projekta (dan, sat, minut). Kriterijumi za rangiranje i bodovanje definisani su u pravilniku za meru za koju podnosite zahtev za odobravanje projekta. Za kompletan spisak potrebne dokumentacije pogledajte pravilnike za sprovođenje mera, ali i vodiče za IPARD korisnike na veb-stranicama Uprave za agrarna plaćanja i MPŠV. Takođe, savetujemo Vam da pre prijavljivanja na javni poziv, samostalno izračunate koliko bodova možete ostvariti.
Nakon administrativne kontrole i kontrole na licu mesta, odnosno ako ispunjavate opšte i posebne uslove za ostvarivanje prava na odobravanje projekta, Uprava za agrarna plaćanja će doneti rešenje o odobravanju projekta, nakon čega možete da započnete investiciju. Rešenje sadrži sve podatke o projektu sa prihvatljivim investicijama i troškovima, ukupan odobreni iznos IPARD podsticaja, kao i rok za realizaciju investicije i rok za podnošenje zahteva za konačnu isplatu IPARD podsticaja. Rok će biti različit za različite tipove investicija, odnosno zavisiće od složenosti investicije. Predviđeni rok biće duži za izgradnju i opremanje objekta u odnosu na rok koji je predviđen za nabavku opreme, mašina i mehanizacije. Ono što je važno da znate jeste da korisnici IPARD podsticaja imaju pravo na samo jednu izmenu odobrenog projekta. Zahtev za izmenu odobrenog projekta podnosi se najkasnije 30 dana pre isteka roka za realizaciju odobrenog projekta, odnosno roka za podnošenje zahteva za konačnu isplatu IPARD podsticaja.
Sedmi korak: Odobravanje avansne isplate IPARD podsticaja
Bitno je da znate da korisnik IPARD podsticaja može ostvariti pravo i na avansnu isplatu IPARD podsticaja u visini do 50% od vrednosti utvrđene rešenjem o odobravanju projekta. Zahtev za odobravanje avansne isplate IPARD podsticaja se podnosi u roku od 60 dana od prijema rešenja o odobravanju projekta uz koji se dostavlja i pisana bankarska garancija koja odgovara iznosu od 110% zahtevanog iznosa avansne isplate. Korišćenjem sredstava avansne isplate možete lakše realizovati investiciju koja Vam je odobrena.
Svi uslovi za ostvarivanje prava na avansnu isplatu IPARD podsticaja propisani su pravilnicima za sprovođenje mera. Za razliku od IPARD II programa, primalac IPARD III podrške može zatražiti vraćanje bankarske garancije pre isteka roka važenja bankarske garancije.
Osmi korak: Realizacija investicije i usklađenost sa standardima
Osnovna namena IPARD III programa jeste dostizanje standarda EU, kao i unapređenje konkurentnosti potencijalnih IPARD korisnika i diverzifikacija dohotka u ruralnim područjima. Kako bi cilj bio ostvaren, svaka investicija, odnosno registrovano poljoprivredno gazdinstvo, bilo da je fizičko ili pravno lice u pitanju, moraće nakon realizacije investicije, a pre podnošenja zahteva za odobravanje konačne isplate, da ispuni sve nacionalne standarde, a koji su usklađeni sa standardima EU, na celokupnom gazdistvu. Takođe, predmetna investicija treba da zadovolji prethodno navedene standarde. Dokaze o ispunjenosti standarda izdaju nadležni državni organi, odnosno IPARD tehnička tela. Pribavljanje ovih dokumenata će se vršiti na osnovu zahteva, koji će po službenoj dužnosti Uprava za agrarna plaćanja uputiti nadležnim državnim organima radi vršenja inspekcijskog nadzora, s ciljem utvrđivanja ispunjenosti standarda.
Pravilnicima za sprovođenje mera propisano je koji su to standardi koje, po završetku investicije, treba da ispunjavaju gazdinstvo i investicija. Ukoliko želite da budete potencijalni korisnik IPARD podsticaja, ovo je korak na koji naročito treba da obratite pažnju. Potrebno je da preispitate usklađenost Vašeg gazdinstva sa navedenim nacionalnim standardima. U slučaju da postoje odstupanja, morate uzeti u obzir potencijalne dodatne troškove koji ne mogu biti finansirani iz IPARD sredstava.
Deveti korak: Odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja
Bitno je imati u vidu da isplatu sredstava možete očekivati tek nakon što završite kompletnu investiciju. Da biste dobili sredstva, između ostalog, neophodno je da investicija bude realizovana u skladu sa rešenjem o odobrenju projekta, kao i da ste izmirili svoje obaveze prema državi u pogledu poreza i doprinosa. Pre nego što podnesete zahtev za konačnu isplatu Upravi za agrarna plaćanja, nadležni državni organi moraju da provere da li ste ispunili sve nacionalne i standarde EU, o čemu je bilo reči u prethodnom koraku.
Postupak za odobravanje konačne isplate pokreće se podnošenjem zahteva za odobravanje konačne isplate, koji podnosite Upravi za agrarna plaćanja. Zahtev podnosite nakon realizacije odobrene investicije (projekta), u roku koji je određen u rešenju o odobravanju projekta. Uz zahtev za odobravanje konačne isplate IPARD podsticaja, podnosite dokumentaciju propisanu odgovarajućim pravilnikom (u zavisnosti od mere za koju Vam je odobren projekat), odnosno javnim pozivom. Nakon administrativne provere zahteva, Uprava za agrarna plaćanja vrši kontrolu na licu mesta i proverava ispunjenost propisanih uslova, odnosno proverava da li je korisnik realizovao investiciju u skladu sa rešenjem o odobravanju projekta. Prilikom obračunavanja konačnog iznosa IPARD podsticaja, Uprava za agrarna plaćanja proverava da li je došlo do opšteg povećanja cena građevinskog materijala, mašina i opreme na tržištu, za odobrene investicije u periodu od završetka javnog poziva do donošenja rešenja o odobravanju projekta. Imajući u vidu prethodno navedeno, konačan iznos IPARD podsticaja će biti utvrđen indeksacijom cena iz lista prihvatljivih investicija i troškova.
Kada se utvrdi da su ispunjeni svi propisani uslovi, direktor Uprave za agrarna plaćnja donosi rešenje o konačnoj isplati IPARD podsticaja koje sadrži podatak o utvrđenom ukupnom iznosu IPARD podsticaja i nalaže isplatu na namenski račun korisnika.
Deseti korak: Kontrola nakon konačne isplate IPARD podsticaja
Važno je da imate u vidu da ostvarivanjem prava na IPARD podsticaje preuzimate i određene obaveze u periodu od pet godina nakon konačne isplate. U ovom periodu, morate namenski da koristite investiciju. Takođe, investiciju ne smete otuđiti, niti omogućiti nekom drugom da je koristi. Svu dokumentaciju vezanu za IPARD projekat morate čuvati. Pedmet investicije mora biti obeležen kako bi se informisala javnost o ulozi EU u sprovođenju IPARD programa. Bitno je da omogućite pristup i kontrolu na licu mesta svim ovlašćenim licima, kao što su predstavnici Uprave za agrarna plaćanja, organa revizije, EK itd. Kontrola na licu mesta vršiće se nad svim primaocima IPARD podsticaja, najmanje jednom, u roku od 5 godina od dana konačne isplate IPARD podsticaja.