Mera LEADER (Liaison Entre Actions de Développement de l’Economie Rurale – veze između aktivnosti za razvoj ruralne ekonomije) jeste IPARD mera koja se sprovodi kroz realizaciju lokalnih strategija ruralnog razvoja koje pripremaju i sprovode lokalne akcione grupe.
Lokalna strategija ruralnog razvoja (LSRR) jeste planski dokument koji za određenu teritoriju izrađuje Lokalna akciona grupa (LAG) za programski period IPARD programa i koja je odobrena od strane IPARD agencije.
Status LAG stiče udruženje na određenoj teritoriji u Republici Srbiji koje obuhvata ruralna područja, čiji su osnivači ili članovi domaća i strana fizička i pravna lica i jedinice lokalne samouprave, koje je registrovano u skladu sa propisima kojima se reguliše pravni položaj udruženja, koje kao obavezne organe upravljanja ima skupštinu, upravni odbor i zastupnika, čiji su obavezni ciljevi propisani Zakonom o poljoprivredi i ruralnom razvoju i kojem je odobrena LSRR.
Područje LAG mora biti koherentno i imati dovoljnu kritičnu masu u pogledu ljudskih, finansijskih i ekonomskih resursa. Pored toga, područje LAG mora imati više od 10.000 stanovnika, najviše 150.000 stanovnika, koja uključuje naseljena mesta sa populacijom manjom od 25.000 stanovnika. Isto područje sme da pripada samo jednoj LAG, što znači da jedno partnerstvo može imati jednu strategiju i jednu teritoriju.
LAG treba da čine grupe koje predstavljaju partnere iz različitih društveno-ekonomskih sektora na određenoj teritoriji, i to: civilnog, privrednog i javnog sektora.
LAG će biti odabrani na osnovu javnog poziva koji će biti raspisan za sva ruralna područja, kako bi se osigurala konkurencija između LAG. Procedura odabira LAG sastoji se od dve faze: provere prihvatljivosti LAG od strane IPARD agencije i procene LSRR prihvatljivih LAG prema kriterijumima selekcije od strane Evaluacione komisije.
Mera 5 – Sprovođenje lokalnih strategija ruralnog razvoja – LEADER pristup će obuhvatiti sledeće aktivnosti koje su povezane sa prioritetima iz LSRR:
1) „Sticanje veština i animiranje stanovništva teritorije LAG” za izgradnju kapaciteta i animaciju odabranih LAG,
2) „Tekući troškovi” – za funkcionisanje odabranih LAG-ova,
3) Sprovođenje „malih projekata” i
4) „Projekti saradnje” za međuteritorijalne ili međunarodne projekte (ova aktivnost će biti prihvatljiva u kasnijoj fazi sprovođenja IPARD III programa).